Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Mendel Janssen - WaarBenJij.nu Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Mendel Janssen - WaarBenJij.nu

Negombo

Door: Mendel

Blijf op de hoogte en volg Mendel

05 Januari 2016 | Sri Lanka, Negombo

We verlaten 'het sprookje van Ella' en dit met een hele goede reden: Kerstmis! We pakken dezelfde trein, maar dit keer moeten we nog veel verder kan Kandy. Onze eindbestemming is Negombo. We hebben ons laten vertellen dat deze stad de beste is om kerst te vieren en dat er de meeste katholieken wonen. Tijdens 'de mooiste treinreis ter wereld' kijken we nog amper naar buiten. Dit is namelijk de vierde keer dat we hier onderdeel van zijn. Vanaf onze eerste vlucht in oktober tot dit moment gaat letterlijk iedere reis ons gemakkelijk af. Ook nu weer, negen uur alsof het niets is. We zetten ons verstand op nul, er gaat een knop om en we zien wel wanneer het zover is. Toch verloopt dit keer niet alles volgens plan...
We zouden na een uur of 8 bij een station uit moeten stappen om daar over stappen op de bus die ongeveer binnen een uurtje naar Negombo rijdt. Op het moment dat we bij het station aankomen zit de trein stampvol. Het hele gangpad staat vol met mensen. We pakken snel onze grote tassen en willen ons er doorheen worstelen, maar dit gaat heel traag en moeizaam. Daarnaast ligt er een jongen op de grond in het gangpad. Naast hem ligt overal bloed op de grond. Hij had blijkbaar vlak daarvoor zijn voet buiten de rijdende trein gestoken en was ergens tegen aan geknald. Hierdoor is het nog lastiger om snel door te lopen met als gevolg dat de trein weer doorrijdt en we de halte missen. Gelukkig kunnen we bij het volgende station uitstappen en daar de bus pakken, maar we lopen wel wat vertraging op. Als we in Negombo aankomen zien we gelijk de kerstsfeer. Veel kerstbomen en alles versierd! 75% van de inwoners van Negombo zijn Christenen dus er hangt een lekkere kerstvibe!

De volgende ochtend zitten we heerlijk aan het ontbijt. Het is 24 december en 34 graden. Op de radio klinkt kerstmuziek waar ik op zich wel een lekker gevoel van krijg. Toch is het anders. Niet het echte kerstgevoel, maar dat blijft lastig in zo'n tropisch land. In de avond hebben we gereserveerd bij een bar die een kerstfeest georganiseerd heeft. We krijgen te horen dat het niet doorgaat omdat ze geen alcohol mogen schenken omdat het volle maan is. Dit is blijkbaar een regel binnen het boedisme. Wat een slechte regel zeg, en zeker met kerst. We krijgen te horen dat dit niet alleen bij deze kroeg zo is, maar overal in het land. Lekkere timing van die maan om nu vol te zijn. Uiteindelijk vinden we een leuk Italiaans restaurant waar ze wel stiekem alcohol schenken. Wijn in waterglazen. Als de politie zou komen moesten we zeggen dat we het zelf hadden meegenomen. Het wordt een sfeervolle kerstavond met veel eten en lekkere wijn, zoals het hoort;)

Op 1e kerstdag hebben we gereserveerd in een vijfsterrenhotel voor een kerstbrunch. Uiteindelijk hangt hier ook niet echt een kerstsfeer. Weinig decoratie, geen muziek en een uitzicht op het strand met palmbomen! We zitten met ons tafeltje ook half in de zon dus krijgen het heel warm. Gelukkig mogen we verplaatsen. De brunch is wel geweldig. Een super uitgebreid en heerlijk buffet. We komen als eerste de zaal binnen en lopen als laatste naar buiten. Allebei veel te veel gegeten. Zo'n volle buik dat het niet meer leuk is. Als we nog even in de lobby aan het uitbuiken zijn komt er een man aangelopen. Hij heeft een goede uitstraling. Hij vraag of we in het hotel slapen en hoe we de kamers vinden. We geven aan dat we alleen voor de brunch hiernaartoe gekomen zijn. Hij is met twee andere mannen. Ze zijn vanuit Colombo naar dit hotel gereden ook speciaal voor de brunch. Hij nodigt ons uit om nog wat koffie samen te drinken. We raken in een leuk en gezellig gesprek met ze dat ruim twee uur duurt. Tijdens het gesprek komen we erachter dat hij een beroemdheid is in Sri Lanka. Een hele bekende acteur die veel films op zijn naam heeft staan en waar hij een Oscar voor heeft gewonnen. Zijn naam is Lucky Dias! We wisselen nummers uit om eventueel later nog een keer af te spreken.

Onze kerst was apart. Niet zoals thuis, maar zeker wel genieten!
En nu is het tijd voor de zuidkust......

• 05 Januari 2016 - 15:40

Sandra:

Jammer dat dit alweer de laatste is,van de reeks van prachtig verhalende avonturen door jullie ervaren. Nog veel meer mooie en prachtige ervaringen wensen wij jullie ... Xxx dikke warme knuffel uit Malden.

• 05 Januari 2016 - 16:38

Oke:

Wat een bijzondere kerst...zullen jullie met kerst in 2016 nog wel eens aan terug denken..
    Wat leuk dat jullie Lucky Dias hebben ontmoet..is bekend van de bios en tv drama en daarnaast producer...wisten jullie dat hij in 1998 the presidential film award heeft gewonnen?
    Echt een beroemdheid...wahebben jullie toch een mazzel...maar ja, toeval bestaatniet, het komt je toevallen..BLIJF GENIETEN EN VOORAL OOK....Blijf van die mooie verslagen schrijven en schrijf je bij terugkomst in bij de school voor journalistiek Mendel!
    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx