Hong Kong, Macau - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mendel Janssen - WaarBenJij.nu Hong Kong, Macau - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mendel Janssen - WaarBenJij.nu

Hong Kong, Macau

Door: Mendel

Blijf op de hoogte en volg Mendel

20 April 2016 | Hong Kong, Hong Kong

Van een groot groen eiland naar een vlek. Van een vlek naar een stipje. Van een stipje naar niets. Ko Tao is uit zicht. Het mooie eiland waar we de afgelopen week optimaal hebben genoten ligt achter ons en we reizen terug naar Bangkok waar het op dat moment totaal onverwachts Thais nieuwjaar is. De hele straten staan vol, iedereen viert feest en blijkbaar hoort daar volgens de traditie een heleboel water bij. Bijna iedereen spuit elkaar nat met waterpistolen en sommige gooien hele emmers over elkaar heen. Ook smeren ze elkaar onder met witte verf dus het is een flinke kliederboel. Op dat moment komen wij de stad binnen gereden. Sloom van de lange reis en kurkdroog natuurlijk. Terwijl we ons met alle bagage door de mensenmassa wurmen, op zoek naar een tuk tuk, worden we van alle kanten natgespoten. Totaal geen zin in, maar we kunnen niets anders doen dan er een beetje in mee gaan. Na een paar maanden tijd pakken we voor het eerst weer een tuk tuk, vluchtend voor al het water. Als we bij ons hotel zijn en uitstappen is Lon's telefoon weg. Ik had hem vlak daarvoor even in mijn zak gedaan en nu is hij spoorloos. Ik zoek de hele tuk tuk grondig door en kijk op straat onder het karretje en tussen de drukte. Opnieuw beginnen mensen ons nat te spuiten, maar ze stoppen snel als ze mijn blik zien. Dit kan niet waar zijn! Ik had hem net nog in mijn hand. Ik begin Lon te appen in de hoop dat we iets van licht zien, maar weer zien we niets. De tuk tuk rijdt weg en daar staan we dan, zonder telefoon. Op het moment dat ik de handdoek in de ring wil gooien zie ik iets glinsteren in de rand van een put langs de straat. Het is 'm!! Hij ligt echt op een haar verwijdert van in de put vallen. Heel voorzichtig pak ik hem eruit, sluit mijn ogen en geniet van dit moment. Alles is weer in kannen en kruiken. In tegenstelling tot heel Thailand doen we het die avond rustig aan vallen vroeg in diepe slaap.

Vandaag is het eindelijk zover! Een dag waar we naartoe geleefd hebben. Hong Kong! Naar horen zeggen is dit een van de meest indrukwekkende metropolen ter wereld met nog een imposantere skyline dan New York!

Voordat we Hong Kong echt gaan beleven slapen we eerst een nachtje in Macau, een klein uurtje varen van HK. Het 'Las Vegas' van China! De jaaromzet was in 2015 ongeveer 7 keer zo groot als die van Vegas. Want als ze iets kunnen, die Chinezen, dan is het wel gokken. Het wordt een fantastische avond waarbij we een bezoek brengen aan een aantal grote bekende hotels. The Venetian, Hard Rock Hotel, Wynn, MGM, stuk voor stuk spectaculair. Ook spelen we nog wat roulette. We verliezen alles, kopen dan een beetje bij, winnen vervolgens alles terug, staan daarna op een behoorlijke winst en uiteindelijk spelen we quite. Precies goed dus. Aan het eind van de avond bezoeken we nog een live optreden en vallen daarna als een blok in slaap in ons luxe hotel! De volgende ochtend nog even ontbijten in de prachtige tuin van Wynn en daarna pakken we de Ferry terug naar Hong Kong Island!

Midden door de stad Hong Kong loopt de Victoria harbour rivier. Ten noorden hiervan ligt Kowloon, het eiland met de meer traditionele wijken. Ten zuiden ligt Hong Kong Island, waar alle wolkenkrabbers staan en waar wij vier nachten slapen. Er zijn verschillende manieren om de stad te ontdekken. De metro is de snelste. Super goed geregeld en binnen no time ben je waar je wilt zijn. Ook rijden er overal dubbeldekker trams en bussen door de stad. Met de Ferry vaar je gemakkelijk de rivier over en heb je een fantastisch uitzicht over de skyline. We maken van alle vervoersmiddelen gebruik en bezoeken wat markten en grote shopping malls. Daarnaast gaan we iedere avond fantastisch uiteten bij restaurants die Marty en Saar hebben aangeraden. Ze liggen bijna allemaal in de wijk Soho op HK island, waar veel te doen is! Midden door de wijk lopen roltrappen waarmee je een paar honderd meter omhoog kunt. Hong Kong kent namelijk gigantische hoogteverschillen. Op een middag pakken de bus naar Victoria Peak. Dit is het hoogste punt met een geweldig uitzicht over de hele stad. Als we boven komen zien we letterlijk niks. Alleen maar mist. Heel jammer, maar het is niet anders. Een ding is zeker, deze stad heeft het helemaal. De sfeer die hier hangt is ongekend. Wat een gigantische wereldstad en wat een indrukwekkende wolkenkrabbers. Zonder twijfel de meest imposante stad waar we deze reis geweest zijn. Een spetterend einde van een groot avontuur!

Een half jaar is voorbij gegaan waarin Azië ons thuis was. Zes maanden lang zijn wij als toeristen door het leven gegaan. Volledig op ons eigen tempo. We hebben geleefd vanuit een rugzak en hebben de mooiste plekjes gezien. Landen met mooie culturen, vriendelijke mensen, fantastisch eten, een adembenemende natuur en héél véél zon! Een half jaar dag en nacht met zijn tweeën is heel erg lang, misschien wel de ultieme test. We hebben ons erover verbaasd hoe makkelijk het gegaan is en hoe goed we op elkaar aansluiten. Ik zeg eerlijk, af en toe kon ik haar wel vermoorden, maar dan ook echt af en toe. Je moet je voorstellen dat je puur en alleen op elkaar bent aangewezen. In alle opzichten. Ik ben dus ook al die tijd het aanspreekpunt geweest als Lon behoefte had om te praten over make-up of fashion. Nou, ik kan je vertellen, hoe dichter we bij het einde kwamen hoe moeilijker het voor me werd. Gelukkig heeft ze straks haar vriendinnen weer om dit soort dingen uitgebreid te bespreken. Een jongen die we aan het begin van de reis ontmoet hebben vertelde me dat iedere maand die je met je vriendin samen reist, gelijk staat aan normaal gesproken een jaar. Ik weet niet of hij gelijk had, maar we hebben elkaar in ieder geval wel goed leren kennen! Voordat we weg gingen hadden we bedacht dat we één keer in de twee weken een dag los van elkaar zouden doorbrengen. Dit is niet één keer gebeurt. Misschien een uurtje, maar dat was het dan ook wel. Ik kan me voorstellen dat relaties hierop stuklopen. Gelukkig is dit bij ons niet het geval. We zijn na al die tijd nog steeds gek op elkaar. Voor die test zijn we in ieder geval met vlag en wimpel geslaagd! We hebben een fantastische tijd gehad samen. Een reis waarvan we altijd zullen blijven nagenieten!

Ondertussen is er een hoop gebeurt. Er is een enorme vluchtelingencrisis ontstaan, er zijn meerdere terroristische aanslagen geweest en een van de beste voetballers allertijden heeft ons verlaten. Tragische gebeurtenissen die heel dichtbij zijn gekomen en voor ons op dat moment toch ver weg. Het is apart dat er zes maanden voorbij zijn gegaan waarin er in de wereld zoveel is gebeurt. Waarschijnlijk gebeuren er ieder half jaar zulke dingen, maar dit keer staan we er bij stil omdat we tijdens deze periode weg waren en dit in Azië misschien wel het minste zichtbaar en voelbaar is geweest.

Morgen zijn we weer thuis. Thuis in Nederland, thuis in Nijmegen, thuis bij al onze lieve vrienden en familie! Ik hoop dat jullie hebben genoten van alle verhalen! Wij in ieder geval wel van de reis;)

Hieronder nog een overzicht van het afgelopen half jaar:

THAILAND
Bangkok 21 okt - 23 okt