Colombo, Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Mendel Janssen - WaarBenJij.nu Colombo, Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Mendel Janssen - WaarBenJij.nu

Colombo, Sri Lanka

Door: Mendel

Blijf op de hoogte en volg Mendel

31 December 2015 | Sri Lanka, Colombo

De wekker gaat. Het is 04:45! We zijn moe, maar dat doet er niet toe. Vandaag gaan wij naar Sri Lanka! We worden naar het vliegveld gebracht vanuit ons hotel in Bangkok, waar we één nachtje geslapen hebben en dat vlakbij de luchthaven ligt. 3,5 uur voor vertrek zijn we er al dus alle tijd om rustig rond te slenteren, lekker ontbijten en rondkijken in wat winkels. De vlucht, die maar 3,5 duurt, verloopt soepel. Lekkere maaltijd, leuke film, goed gesprek en landen! We zijn alleen niet echt goed voorbereidt. Twee dagen voor vertrek lezen we op internet dat je van te voren een visum moet hebben en dat je een retourticket moet aantonen zodat ze weten wanneer je het land weer verlaat. Het visum hebben we op het laatste nippertje nog aangevraagd, maar nog niets ontvangen in de mail. Verder hebben we alleen een enkeltje. Toch loopt alles soepeltjes. Na een kwartier hebben we alles geregeld en staan we al buiten. Wat betreft het visum staan we gelukkig al in het systeem. Verder stellen ze wel wat vragen, maar kunnen we daarna gewoon doorlopen. We pakken een tuk tuk naar de hoofdstad, Colombo, wat een klein uurtje rijden is. Uiteindelijk duurt de rit ruim twee uur. Het is ontzettend druk op de weg en ze rijden hier echt als gekken. Links inhalen, rechts inhalen, bewust afsnijden, het maakt niet uit. We laten ons afzetten bij verschillende hotels maar kunnen niets vinden. Het prijsniveau ligt hier erg hoog en het grootste deel ziet er erg vies uit. Na een lange zoektocht loop ik een hotelkamer binnen die er op het eerste gezicht goed uitziet. Ook Lon kijkt er snel naar en we besluiten hem te nemen voor twee nachten. Later komen we erachter dat hij echt super goor is. Schimmel op de muren, beddengoed vol vlekken, hele vieze vloer, smerige badkamer vol vlekken en troep van anderen, wc met poep langs de rand, het is een drama! Je kunt zien dat er maanden niet is schoongemaakt. En dat voor zo'n 40 euro per nacht. Gelukkig heb ik pas 1 nacht betaald, maar nog steeds hebben we hier echt geen zin in. We besluiten de boel achter te laten, terug te komen wanneer we gaan slapen, niet douchen, alleen tanden poetsen en zodra we morgen wakker worden gelijk wegwezen naar een nieuw hotel. Vlak voordat we weg gaan spuit Lon nog even met een spray die we gekocht hebben tegen insecten.

We lopen het centrum in om de stad te verkennen. Een local spreekt ons aan en vraagt waar we vandaan komen. We maken een praatje met hem en hij vraagt of we het leuk vinden om een biertje met hem te drinken. Hij is een jaar of 60 en spreekt redelijk Engels. Zijn naam is Viktor en hij woont met zijn familie aan de zuidkust. Hij heeft vroeger in Colombo gewoond en is vandaag een dagje hier. Hij neemt ons mee naar een reisbureau, een hotel, meerdere restaurants en eetstalletjes. We trakteren hem op wat biertjes en iets te eten. Tijdens het eten boeken we voor de dag daarna twee nachten bij een wat luxer hotel want daar zijn we echt aan toe. Later lezen we dat het in Sri Lanka gebruikelijk is dat locals je overal mee naartoe nemen. Ze sluiten dealtjes met restaurants en krijgen een kleine beloning als ze toeristen naar binnen brengen.

Als we terugkomen op onze kamer liggen er twee kakkerlakken op de grond te spartelen. Daarnaast liggen er wat dode insecten op ons bed, dat al niet schoon was. Gelukkig hebben we wat biertjes op en staan we er niet te lang bij stil, maar dit is echt niet relaxt. We gebruiken ons eigen beddengoed voor het eerst deze reis zodat we geen lichamelijk contact hoeven te maken met dit vieze bed. Er hangt een verschrikkelijke lucht in de kamer van vocht, schimmel en die insectenspray. Het wordt een korte en vieze nacht, maar gelukkig vallen we wel snel in slaap door de vermoeidheid en een paar biertjes...

Zes uur in de ochtend zijn we wakker en verlaten we direct onze kamer om ergens te gaan ontbijten. Na het ontbijt halen we onze spullen op en pakken een tuk tuk naar ons nieuwe hotel. Het is een super schone, moderne en mooie kamer. Eindelijk douchen! Brandschoon en tevreden verlaten we het hotel om een ander gedeelte van de stad te bekijken. Het is een wat luxer gedeelte met een winkelcentrum en veel gezellige restaurants. In een aantal plaatsen van Sri Lanka vieren ze volop kerstmis. Dit geldt natuurlijk ook voor de hoofdstad. Er staan grote kerstbomen, alles versierd met lampjes en op iedere plek wordt kerstmuziek gedraaid! Ondanks dat het buiten warm is komen we toch echt in de kerstsfeer!

De volgende middag bezoeken we Petta, een wijk waarin je het echte leven op straat meemaakt. Heel veel handel, stank en geen toerist te bekennen. Overal is drukte en herrie. Het straatbeeld van Sri Lanka is weer heel anders dan in de andere landen waar we geweest zijn. Ten eerste zijn de mensen hier in Sri Lanka veel donkerder van huidskleur dan in Thailand en Cambodja. Van donkerbruin tot pikzwart. Daarnaast leven hier verschillende religies door elkaar. Moslims, Hindoes, Christenen, Boedisten, een flinke mengelmoes. En dit zie je terug aan de verschillende kleding op straat. Mannen in rokken en witte gewaden, vrouwen in sarongs en burka's... van alles wat en lekker divers. We komen in een ouderwets bakkerijtje terecht en proeven een soort traditionele cake. Door ze tijdens het afrekenen goed te observeren kun je aan de gezichten zien dat ze je een ander bedrag laten betalen, gewoon omdat je een toerist bent. Prima ook, want je betaald nog steeds niks...

Die avond pakken we de tuk tuk naar een soort bar of club waar je ook lekker kunt eten. Het is vrijdagavond en dit schijnt daar DE avond te zijn! Aangekomen kom ik er niet in omdat ik een korte broek aan heb. We vragen onze chauffeur om nog een keer op en neer te rijden zodat ik me snel kan omkleden.
Even later komen we terug en dit keer mag ik gelukkig wel naar binnen. Het wordt een geweldige avond met heerlijk eten en lekkere drankjes. We ontmoeten een leuke man uit Sri Lanka. Hij verteld ons dat er in dit gebouw meerdere clubs zitten. Nadat we gezellig met hem gepraat hebben pakken we de lift naar de rooftopbar. Er speelt een leuke liveband dus we bestellen een flesje wijn en genieten van de ambiance. Ons Sri Lanka avontuur is begonnen...

• 31 December 2015 - 09:04

Oke:

Gelukkig ook verhaal nr. 2 gevonden..
    Je lijkt Derk Bolt wel met je mooie verslaglegging!
    Dikke knuffel van ons en BLIJVEN genieten..
    Xx

• 01 Januari 2016 - 09:37

Kees En Oda: OKE :

Mendel en Lonneke, wat mooi geschreven alsof we het zelf beleven.

• 05 Januari 2016 - 14:52

Sandra :

Wat boeiend weer een levendig beeld te krijgen van jullie leven van alledag en eerste dagen net aangekomen in Sri Lanka ! Xxxxxx dikke knuffel uit Malden