Kampot en Kep - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Mendel Janssen - WaarBenJij.nu Kampot en Kep - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Mendel Janssen - WaarBenJij.nu

Kampot en Kep

Door: Mendel

Blijf op de hoogte en volg Mendel

07 December 2015 | Cambodja, Kâmpôt

Kampot is een klein provinciaal stadje langs de rivier. Het wordt omschreven als een spookstadje, omdat er veel leeg staat, vooral huizen en gebouwen uit de Franse tijd. Er heerst een bepaalde aparte rust die ik niet met woorden kan uitleggen, maar ik ga het toch proberen. Alsof je je in een oude Western bevind waar niet wordt geschoten, maar iedereen eigenlijk heel relaxt is. Hele saaie Western eigenlijk dus.

We komen aan het begin van de ochtend aan en lopen naar een hotel wat er op internet wel leuk uit zag. Deze zit vol maar daar tegenover zit een andere waar wel plek is. Het hotel heeft geen lobby, geen terras en geen restaurant. Alleen maar kamers en een receptie. Maar onze kamer is echt top! Super ruim en super schoon. Zoals altijd gaan we de buurt verkennen. Naast ons zit een restaurantje waar een hele Cambodjaanse familie werkt. De eigenaar, en een van de vaders, heet Jack. Spreekt goed Engels en echt een handelaartje. Hij begint gelijk zijn tentje te verkopen en bied ons iets te drinken aan. Daarnaast laat hij de excursies zien die we kunnen doen. We boeken een excursie voor de dag daarna en huren een fiets bij hem. Tijdens de fietstocht zien we voor het eerst het echte Cambodja. Tussen de verharde wegen moet je zijn. Daar wonen mensen op het platteland met hele gezinnen. Letterlijk iedereen is super blij om ons te zien. Hele hartelijke en vriendelijke mensen. Overal lopen beesten in het wild, zoals koeien, stieren, kippen en hanen. Verder zien we overal super mooie natuur en vlak voordat de zon ondergaat komen we terug bij ons hotel.

De volgende ochtend zitten we om 8:00 bij Jack aan het ontbijt. Scrambled eggs en yoghurt met fruit zie je eigenlijk wel op iedere ontbijtkaart staan. Hier wisselen we een beetje in af en koffie zit er uiteraard altijd bij. Even later worden we door een broer/neef/zoon van Jack opgehaald met een minivan voor ons tripje. We rijden naar Bokor national park, hier vind je reünies uit de tijd dat de Fransen hier zaten en waar zij hun verkoeling en vertier zochten op de berg. Hij brengt ons naar verschillende plekjes en verteld iets over de geschiedenis. In de middag gaan we naar een waterval en krijgen we lunch. Vlak daarna gaat onze gids ineens karaoke voor ons zingen in de bus. De anderen waren nog niet terug dus we krijgen een privé show. Wat ons betreft was dit het beste moment van deze excursie, als we eerlijk zijn;). We sluiten de dag af met een boottocht door de rivier. Cocktailtje, zonsondergang en daarna nog even zwemmen met de kapitein, die ineens verandert in een klein kind in het water. Super blij gewoon. Heerlijk!
Als we terugkomen hebben we allebei honger dus gaan we eten bij een restaurant met een rooftopbar. We kunnen het gewoon niet laten. Iedere dag over ons budget heen. Is het budget te laag? Of kunnen we niet budgetteren? Wie Joost kent, die mag het zeggen...

Vanmiddag zijn we naar de bioscoop geweest. Een klein oud filmhuis waar ze iedere dag films en documentaires draaien. We zien een documentaire over de killing fields, waarin een Cambodjaanse jongen verteld over de gruwelijke en recente geschiedenis. Vlak na de Vietnamoorlog, die duurde tot 1975 en ook gevoerd werd op Cambodjaans terrein, kwam Pol Pot aan de macht. Een communist die in eerste instantie oorlog voerde met de Vietnamezen, maar tegelijkerheid een genocide in gang zette waarbij naar schatting onder zijn regime tussen de 1.5 en 2 miljoen Cambodjanen de dood vonden. Dit alles heeft plaatsgevonden tussen 1975 en 1979. Daarna hebben verschillende burgeroorlogen plaatsgevonden tot 1998 en de situatie was zo erg dat het land zelfs een aantal jaren bestuurd moest worden door de verenigde naties. Pas sinds 2003 staat het land eigenlijk weer volledig op eigen benen. Dit is pas 12 jaar geleden. Iedereen die in de veertig is of ouder heeft het dus bewust meegemaakt. Mensen hebben al hun dierbaren verloren. Het lijkt erop dat hier niet veel over gepraat wordt. De wond is nog te vers...

Een half uur verderop ligt een klein dorpje aan de zee genaamd Kep. We besluiten een kijkje te nemen aangezien een collega van Lon het ons aanraadt. Daar komt het toch vaak op neer. Je leest wat, je hoort wat en besluit een plaats te bezoeken. We verblijven twee nachten in een hotel aan het strand. Kep staat bekend om haar geweldige seafood. Er is een crabmarket en een mooie natuur. Het is weekend dus er zijn veel Cambodjaanse gezinnen die een dagje uit zijn. De eerste middag verblijven we op het strand en speel ik met wat kinderen. Die avond eten we super lekkere verse krab. Kep is een rustig en vredig vissersdorpje omgeven door een natuurpark in de bergen waar we de tweede dag een paar uur gaan wandelen. Onderweg zien we een enorme duizendpoot, meerdere aapjes en vooral heel veel libelles, die hier overal rondvliegen. Aan het eind van de middag gaan we op advies naar de Sailing Club, een relaxte loungeclub aan het water. Weer niet de beste keus voor ons budget, maar wel heerlijke cocktails en goed eten!